احراز هویت دیجیتال چیست؟
امروزه با توسعه روزافزون فضای مجازی و استفاده مردم از سرویسهای آنلاین، گرایش عمومی به عدم مراجعه حضوری و انجام کارها از راه دور روز به روز بیشتر میشود. این موضوع برای دریافت سرویسهای مالی و بانکی، بورس (مانند احراز هویت سجام) و بیمه، ثبت احوال و اپراتورهای موبایل به وضوح دیده میشود. راهکارهایی که سازمان را قادر میسازد هویت مشتری را بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت آنلاین تأیید کند «احراز هویت مجازی»، «احراز هویت اینترنتی» یا « احراز هویت برخط» نامیده میشود.
طبق آمار جهانی، با توجه به هزینههای زیاد شعب فیزیکی و سنتی، بانکها، موسسات مالی و به طور کلی فینتکها، از سال ۱۹۹۵ تاکنون، ناچار به تعطیل کردن بیش از ۵۰ درصد شعبات فیزیکی خود شدهاند و ارائه خدمات بر بستر اینترنت را جایگزین آن کردهاند. چرا که آمارهای جهانی نشان میدهند که ۷۰ درصد افراد استفاده از بسترهای خدمات دیجیتالی را ترجیح میدهند. اولین پیش نیاز رساندن سطح خدمات غیرحضوری به سطح خدمات داخل شعبه، دسترسی به یک زیرساخت احراز هویت دیجیتال است که در عین تضمین سهولت و امنیت برای کاربران، با قوانین بانکی کشور سازگار باشد.